Közösségi szolgálat

Az ötven órás közösségi szolgálatról

 

A Nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC törvényben foglaltaknak megfelelően az 50 óra iskolai közösségi szolgálat elvégzése 2016-tól feltétele a rendes érettségi megkezdésének. A törvény szerint az alábbi területeken végezhető közösségi szolgálat:

  1. a) az egészségügyi,
  2. b) a szociális és jótékonysági,
  3. c) az oktatási,
  4. d) a kulturális és közösségi,
  5. e) a környezet- és természetvédelemi,
  6. f) a katasztrófavédelmi,
  7. g) az óvodás korú, sajátos nevelési igényű gyermekekkel, tanulókkal, az idős emberekkel közös sport- és szabadidős területen folytatható tevékenység,
  8. h) rendészeti és rendvédelmi szerveknél folytatható tevékenység,

amely a tanuló helyi közösségének javát szolgáló, szervezett keretek között folytatott, anyagi érdektől független, egyéni vagy csoportos tevékenység és annak pedagógiai feldolgozása.

A közösségi szolgálat helyszínén a szolgálattal érintett személy segítése tanítási napokon alkalmanként legkevesebb egy, legfeljebb háromórás, tanítási napokon kívül alkalmanként legkevesebb egy, legfeljebb ötórás időkeretben végezhető.

A közösségi szolgálat helyszíneinek kiválasztásában az iskola nagy választékkal szolgál, indokolt esetben van lehetőség egyéni kezdeményezésekre, melyek során a fogadó szervezet valamely, a fenti célokat szolgáló közhasznú szervezet lehet (állami, önkormányzati, civil, nonprofit szervezetnél, illetve a lelkiismereti és vallásszabadság jogáról, valamint az egyházak, vallásfelekezetek és vallási közösségek jogállásáról szóló törvény hatálya alá tartozó szervezetnél, középiskola magánszeméllyel kötött megállapodása alapján magánszemélynél vagy saját intézményben). Figyelni kell arra is, hogy a közösségi szolgálat az intézményben meghatározott munkaköri feladatok ellátására nem irányulhat. A feladatok megkezdése előtt az iskola és a fogadó intézmény Együttműködési Megállapodást köt, melyben a felek rögzítik a feladatok kereteit, felelőseit. Ez ügyben az iskolai koordinátorral kell felvenni a kapcsolatot.

Iskolánk szorgalmazza, hogy a közösségi szolgálatot mielőbb, lehetőleg a 9-10. osztályok idején, ill. a nyári szünetekben végezzék el a diákok, tekintettel az érettségit megelőző két évben a fokozott leterheltségre.

A közösségi szolgálat megkezdésének feltétele a jelentkezési lap kitöltése, melyet az osztályfőnököktől kell kérni, ill. megújult honlapunkról is letölthető lesz.

Az elvégzett órák regisztrálása a közösségi szolgálati naplóban történik, melyet minden tanuló megkap az iskolában. Az ő felelőssége megőrizni, regisztráltatni az elvégzett tevékenységet a fogadó szervezettel és félévente az osztályfőnöknek leadni az e-naplóba történő bevezetés érdekében.

Néhány példa iskolánk kapcsolataiból, tevékenységeiből:

  • Állandó partnerünk a Magyar Máltai Szeretetszolgálat, szervezésükben játszótéri felügyelet, Spar adománygyűjtés, idősotthonok látogatása, hajléktalanok számára kenyérkenés, és még sok egyéb lehetőség adódik.
  • Kapcsolatban állunk több múzeummal, ahol hétvégi, nyári gyermekprogramokban, kulturális fesztiválokon lehet segíteni, ill. az idegenvezetésbe is esetenként betekintést nyerni. (Kiscelli Múzeum, Ludwig Múzeum, Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum)
  • A Mimó és Csipek környezeti nevelési programban néhány diákunk vesz részt alkalomszerűen (segítség rendezvényeken, kézműves foglalkozásokban)
  • A Fenyves utcai épületben alsós tanulók korrepetálása folyik rendszeresen – pár diák jár át, viszont ők annál lelkesebben, és az alsósok visszajelzése is nagyon pozitív. Idén a felső tagozatos diákok tanulásában is lehet segíteni.
  • Karácsony előtti csokigyűjtő akciónk nagyon sikeres volt, a mintegy 20 kg-nyi édességet az egyéb adományokkal, ajándékokkal együtt eljuttattuk a Zirzen Janka ill. Tapolcsányi Gyermekotthonba. Diákjaink segítettek az adományok pakolásában is. Idén is tervezünk hasonló jótékonysági gyűjtést Advent idején
  • Iskolai feladataink, melyek a közvetlen közösséget segítik, általában népszerűek: segítség tankönyv ill. bútorok pakolásában, kisállat-szépségverseny lebonyolításában, kémia szertár rendezésében, stb.
  • Diákjaink rendezőként, segítőként is részt vehetnek a Kerületi Kaptatón, kerületi szervezésű mezei futóversenyen, diákolimpián.
  • Nagy futóversenyeken (Wizzair félmaraton, Spar maraton) önkéntes segítő feladatok
  • Kerületi Katasztrófavédelem szervezésében oktatás és gyakorlat
  • Egy remeteszőlősi civil szervezet (Remete Csemete Alapítvány) szervezésében nagyon jó és szerteágazó lehetőségekben vehetnek részt a tanulók: társasjáték-délután animátori feladatok, téli madáretetés, közösségi futás lebonyolítása, Mikulás, stb.
  • Többen érdeklődnek kutyamenhelyeken végezhető közösségi szolgálat lehetőségek iránt, többet is felkutattunk: Tárnoki ebárvaház, Budakeszi állatmentők, Tetovált állatmentők
  • A Kék Vonal alapítvány munkájába is bekapcsolódhatnak, mint ifjúsági tanácsadók
  • Óvodákba is járnak segíteni egyes diákok (pl. Virág Árok, Völgy utcai Ökumenikus, Nagykovácsi Kispatak óvódákkal van megállapodásunk)
  • Erődtér – a II. Kerületi Család- és Gyermekjóléti Központ kreatív foglalkoztatója is szívesen látja diákjainkat segíteni.
  • és még sok hasonló nagyszerű lehetőség

 

  • Hasznos link, mely megkönnyíti a tájékozódást, törvényi háttérről, általános tudnivalókról tájékoztat: http://www.kozossegi.ofi.hu/

Honlapunkon keresztül is elérhető facebook: KözösségiSzolgálat SzabóLőrinc

(Aki szeretné látni a posztokat, jelölje ismerősnek, visszaigazolás után látni fogja)

Kérdés esetén bátran keressétek a koordinátort, Rácz Kingát az alábbi elérhetőségek valamelyikén:

kozossegiszolgalat.szabo@gmail.com vagy kozossegiszolgalat@szli.hu